تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد ۲۴ بررسی می‌کند:

سابقه روشن، برنامه مبهم| عبدالناصر همتی از سد مجلس عبور می‌کند؟

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس مسایل اقتصادی ترکیب طیب‌نیا به عنوان هماهنگ‌کننده پشت‌صحنه امور اقتصادی در پست مشاور عالی را با عبدالناصر همتی در پست وزیر اقتصاد و فرزین در مسند رئیس بانک مرکزی را مناسب و هماهنگ توصیف می‌کند.

سابقه روشن، برنامه مبهم| عبدالناصر همتی از سد مجلس عبور می‌کند؟

رویداد۲۴| محمد آزاد: عبدالناصر همتی کار با شبکه‌های اجتماعی بلد است و یکی از خبرسازترین اکانت‌های توییتری اقتصادی را باید متعلق به او دانست. دعوا بر سر خلق پول و نقدینگی اصلی‌ترین مناقشه او بود. یک توییت در این باره کافی بود تا تمام رسانه‌های محافظه‌کار برای پاسخ دادن به او بسیج شوند.

عمل‌‌گرایی برای روزهای شبه‌جنگی

رزومه‌ای پروپیمان دارد؛ از روزهای اول انقلاب در عرصه سیاست حضور داشته و عکس جوانی او در کنار محمدعلی رجایی شاهد این مساله است‌.

چند کار بزرگ در سابقه کاریش به چشم می‌خورد. مهم‌تر از همه تشکیل «حساب ذخیره ارزی» پیشنهاد او به دولت سید محمد خاتمی بود که در نهایت با نام «صندوق ذخیره ارزی» نهایی شد و اولین پس‌انداز ارزی را دولت دوم خاتمی به میزان ۱۵میلیارد دلار به دولت محمود احمدی‌نژاد سپرد.

از او با عنوان پدر خصوصی‌سازی بیمه در ایران نیز یاد می‌کنند. در دورانی که ریاست بیمه مرکزی ایران را برعهده داشت، طرح بیمه‌های خصوصی نیز در کشور مطرح و پیاده‌سازی شد؛ نشانه‌ای اقتصادی مطابق با گرایش‌های سیاسی او به عنوان عضوی از حزب کارگزاران سازندگی، حزبی که مهم‌ترین برنامه‌اش خصوصی‌سازی بوده است‌.


بیشتر بخوانید: عبدالناصر همتی کیست؟


با این حال هنگامی که در سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری وارد صحنه شد، کارگزاران در ابتدا از او حمایت نکرد. در این سال و تحت تاثیر جو سیاسی و اجتماعی روز، مجموعه اصلاح‌طلبان هنوز به نتیجه نرسیده بودند که در انتخابات شرکت کنند یا نه. با این حال او پیش از جمع‌بندی مجموعه سیاسی حامی خود وارد صحنه انتخابات شد و در نهایت ۱۰ درصد از آرای مأخوذه را به نام خود زد و بازی را به ابراهیم رئیسی واگذار کرد.

همتی پیش از کاندیداتوری، ریاست بانک مرکزی در دولت حسن روحانی را برعهده داشت و روزهای سختی را پشت سر گذاشته بود. دیگر اقدام پرسروصدای اقتصادی او در همین دوره انجام شد: معرفی ارز ترجیحی به قیمت ۴۲۰۰ تومان برای کنترل ورود و خروج کالا از کشور و مدیریت و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، در زمانی که سنگین‌ترین تحریم‌ها کشور را در وضعیتی شبه‌جنگی قرار داده بود.

هرچند بسیاری از همفکران او بنا بر اصول خود با ارز چند نرخی و معرفی ارز ارزان دولتی برای واردات کالاهای اساسی مخالف بودند و هنوز هم هستند و هرچند بسیاری از منتقدان محافظه‌کار او از این سیاست بانک مرکزی تحت فرمان او برای مجادله و تقابل استفاده می‌کنند، باید از آن به عنوان حسن‌مدیریت همتی یاد کرد.

به باور برخی کارشناسان همتی با این کار نشان داد مرد تصمیم‌‌های سخت است و برای مدیریت روزهای جنگی و شبه‌جنگی و بحرانی، از انجام اقداماتی که خلاف اعتقادات شخص خودش نیز باشد، ابا ندارد. کما این که منتقدان او در دولت بعدی، دولت رییسی نیز برای مدیریت بازار ناچار به ادامه همین رویه شدند.

همتی و طیب‌نیا شاخص‌ترین چهره‌های اقتصادی دولت پزشکیان، سابقه همکاری در دولت اول حسن روحانی را دارند. مساله‌ای که به چشم کارشناسان نیز آمده است.

انتخاب مثبت است، برنامه مشخص نیست

برآورد حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس مسایل اقتصادی از انتخاب همتی به عنوان وزیر اقتصاد مثبت است و می‌گوید: «تحصیلات همتی چه در دوره کارشناسی ارشد و چه در دوره دکتری در زمینه اقتصاد بوده است که برای وزیر اقتصاد شرط لازم است.»

او ادامه می‌دهد: «از نظر سابقه عملکرد نیز، جز ابتدای کار، که در معاونت صداوسیما فعالیت داشتند، چندین سال در حوزه‌های مهم اقتصادی بوده است؛ همتی در بیمه مرکزی و بانک مرکزی، با حوزه‌های اصلی اقتصاد سروکار داشته است که او را گزینه مناسبی برای پست وزارت اقتصاد و دارایی می‌کند.»

مستخدمین حسینی فعالیت همتی در بانک مرکزی را مهم می‌داند و می‌گوید: «قطعاً مجلس نیز به این مساله توجه می‌کند که فعالیت در نهادی چون بانک مرکزی به عنوان نهادی که منشا و تصمیم‌گیر تعیین‌کننده سیاست‌های تعیین‌کننده اقتصادی تجربه‌ای ارزنده است‌.»

او نتیجه می‌گیرد: «از همین‌رو من فکر می‌کنم آقای همتی در ترکیب کابینه در جایگاه مناسبی قرار دارند.»

این استاد اقتصاد در پاسخ به این سوال که هماهنگی همتی با کلیت مجموعه اقتصادی معرفی شده دولت در چه سطحی است خبر می‌دهد: «باید دید تصمیم دولت و رئیس‌جمهور برای ریاست کل بانک مرکزی به چه سمتی خواهد رفت؛ من تصور می‌کنم رئیس کل فعلی بانک مرکزی نیز با توجه به سابقه با ایشان هماهنگ است و فکر هم نمی‌کنم در کوتاه‌مدت رئیس‌جمهور قصد تغییر رئیس کل بانک مرکزی را داشته باشد.»

مستخدمین حسینی ترکیب طیب‌نیا به عنوان هماهنگ‌کننده پشت‌صحنه امور اقتصادی در پست مشاور عالی را با همتی در پست وزیر اقتصاد و فرزین در مسند رئیس بانک مرکزی را مناسب و هماهنگ توصیف می‌کند.

با این حال این او معتقد است: «برنامه‌ای که تاکنون از سوی دولت و تیم اقتصادی، از جمله در وزارت اقتصاد مطرح شده است برنامه‌ای عادی و عملا وظایف وزارت اقتصاد است و هنوز نشانه واضحی از تحول، تغییر سیاست یا برنامه مختص این دولت ارائه نشده است. برنامه تعیین‌کننده است.»

مستخدمین حسینی اضافه می‌کند: «مثلاً مشخص نیست مهم‌تر از هر چیز در حوزه ارزی چه سیاستی را مدنظر دارند؛ آیا به سمت تک‌‌نرخی کردن و وارد آوردن شوک به بازار حرکت می‌کنند یا به مدیریت شناور ارز معتقد هستند. جالب این‌که این سوال در مجلس نه از وزیر پیشنهادی پرسیده شد و نه از رئیس جمهور. یعنی آیا برنامه دولت ادامه تامین ارز ترجیحی است یا در شرایطی که هنوز تحریم‌ها برقرار است، و عضویت در FATF تکلیف مشخصی ندارد قائل به تک‌نرخی‌کردن ارز هستند؟»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
1
0
برای یک موضوع ساده جوایز مدال آوران المپیک هیچ برنامه و قانونی وجود ندارد و هر کسی اعلام یک نوع حاتم بخشی بی رویه کرده که خیلی عجیب و غریب است !
حالا مثلا چه کسی برای اقتصاد این مملکت ریز برنامه دارد که دکتر همتی ندارد!
Karen
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
0
2
حیدر مستخدمین حسینی اسم کدوم نهاده؟
پاسخ ها
رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
یک اقتصاددان با دكتراي اقتصاد مالي از دانشگاه آخن آلمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
ایشان یک اقتصاد دان اصلاح طلب هستند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
1
3
(عبدالناصر همتی کار با شبکه‌های اجتماعی بلد است و یکی از خبرسازترین اکانت‌های توییتری اقتصادی را باید متعلق به او دانست)
خخخخ. مثلا نویسنده میخواد از کسی تعریف کند. ببینید این حضرات چقدر گودن هستند که بلد بودن کار با شبکه های اجتماعی میشود افتخارشان!
کار کردن با اپلیکیشنهای ساده که کار اسانی است را بلد نباشند، چطور میخواهند مشکلات پیچیده اقتصادی را حل و فصل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
آخه در دولت شهید رئیسی کار همتی شده بود توئیت زدن و انتقاد کردن. حالا باید دید خودش چه می کنه
نظرات شما